Skip to main content
  dinsdag, 18 september 2012
  27 Antwoorden
  3.6K Visits
  Abonneer
Pardon my language ;D

De 107 van m'n moeke waar ik meer in rij dan zijzelf doet ( :D ) schakelt erg vreemd.. Voor ik tot conclusies spring even mijn eigen ervaringen met andere wagens;

Micra 1990 - schakelde toen ik hem net kocht (met zo'n 110.000 km) vrij normaal, later erg stroef en iets later dan dat sloeg hij vast; synchromeshringen kapot

Zafira 2002, Golf 5 en 6, Swift 2005, Corsa 2004, allemaal normale schakelingen (dus rustig, onder trekken of duwen, geen knarsend geluid)

Huidige 107 uit 2005, met zo'n 41.000 km, schakelde altijd goed, en altijd met het klop geluid als je in de versnelling zit (alsof een zwaar iemand met een hakschoen een stap zet zeg maar :P ), iets wat redelijk vaak voorkomt bij de meeste auto's. Schakelen van 1-2 ging altijd soepel, terug ook (ook met een klein gangetje van zo'n 5 km per uur, richting stoplicht) en naar z'n 5 voor lange ritten (normaal binnen de kom rij ik 50 in z'n 3, op de snelweg vooral 4 met 100 en vanaf 110 in zn 5, tenzij ik zuinig aan wil doen, dan het volgende:

0 - 30 (1)
30 - 50 (2)
50 - 70 (3)
70 - 90 (4)
90 - > (5)

maar laatste tijd erger ik me er kapot aan dat ik, als ik erg langzaam rij in zn 2, de versnelling echt in zn 1 moet duwen (zonder knars), en als ik schakel en de koppeling volledig indruk, het soms gewoonweg niet goed klinkt (alsof de versnelling toch niet helemaal is ingedrukt en niet knarst maar schraapt).. lijkt me gevalletje bakolie verversen voor ik net als bij de micra de hele bak moet vervangen. nu was het voor de micra "maar" 400 euro voor een bak met lichte lagerschade die verder gewoon top was, en denk ik dat een bak bij een massaproductie auto als de aygo/107/c1 wel zal meevallen (desnoods op dek op tikken en laten reviseren/bekijken)..

vraag me af of dit een kwaaltje uit het jaar is of dat er andere redenen zijn

ik rij vrij sportief (dwz, ik trek hem als ik wil redelijk goed door als ik niet zuinig wil rijden) maar trek of duw nooit aan de versnellingen.
4 jaar geleden
·
Ah oke ;) Die rede is dan meteen al uitgesloten. :)
  • Pagina :
  • 1
  • 2
There are no replies made for this post yet.